Föräldraledighet, vem ska göra vad?

Vem ska göra vad och ta mest ansvar när den andre jobbar? Det är den stora jävla frågan här hemma sedan mannen i huset gick och blev pappaledig. Jag har jobbat lördag och söndag. Börjat 11 och slutat kring 21. Men inatt skulle jag ge Birk mat och sen skulle jag kliva upp med barnen kl 9. För att T tydligen varit vaken sedan 03-06. Men han verkar inte förstå att man själv också är vaken under tiden som Birk grinar och skriker. Och man somnar ju inte lättare av att T ska diskutera och gorma om att han är trött, att jag ska söva birk och mitt jobb är inte krävande så jag behöver minsann inte sova för jag har ju, enligt honom, bara suttit hela dagen på jobbet och tittat på tv. Han har legat kvar i sängen när jag har farit till jobbet kl 10.30 båda dagarna.

Vad jag blir så arg på, är att han verkligen INTE fattar att vi är föräldrar. Man kan inte bestämma över barnen och säga till dom att "Nä imorgon kmr jag vara trött så inatt sover ni hela natten och även fram till 12 på dagen för det behöver jag" !? Ja för så funkar ju barn. Vi kliver oftast upp kring 9-9.30 på dagarna. Det är sent för att vara en barnfamilj. Det ÄR sovmorgon. Jag är så fruktansvärt less på att varje morgon behöva säga att han ska kliva upp, att inte ligga i sängen 1h extra även fast han är vaken. För det vill ju jag också göra? Det är väl klart att jag också är trött? Men nä. För jag behöver ju inte sova 9h för att fungera som människa. Jag behöver bara sova 7-8h för så fungerar tydligen jag. 

Det enda jag vill är att varje morgon slippa säga "T kliv upp nu, du måste ta barnen". Jag vill att det ska naturligt och vara en självklarhet, utan en massa gnäll och tjaffs från hans sida. För att det är han som är föräldraledig och inte jag.

Men det betyder ju inte att jag aldrig kmr kliva upp först och att jag aldrig kmr hjälpa till på natten. Men jag tycker inte att det är mer än rätt att jag ska få sova på nätterna. Lr få en sovmorgon nu och då, utan gnäll lr tjat.

Vi verkar aldrig komma till någon lösning. Han tkr inte att mitt jobb är jobbigt nog för att jag ska få sova hela nätter, lr sova längre vissa dagar. Och det tkr jag inte är rättvist. Men han verkar inte fatta det.

Så vi har varje natt, varje morgon, samma eländiga jävla diskussion om vem som sovit minst, vem som måste få sovmorgon osv. Och det här att man kan kliva upp båda tsm, samtidigt, vad är det? ....

Kommentarer
Postat av: Lena Häggström

Jag vet ... jag har ... elbatong eller pepparspray Anna ... det brukar funka och det räcker med en gång, den första ... :) :) :)

2015-03-23 @ 20:03:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0