Räddad av fienden.

Har just sett klart ett reportage/en film om förintelsen.
Läs här under vad det handlade om:
I Sverige finns i dag ca 800 judar kvar som överlevde förintelsen, men det är bara ett tjugotal som orkar och klarar av att berätta. Tobias Rawet är en av dem. I reportaget följer vi Rawet när han för första gången reser tillbaka och besöker Ravensbrück, det koncentrationsläger där han satt under andra världskriget. Vi får också följa när han möter Rikard Fagot igen efter 63 år. 1945 sov de skavfötters, 9 år gamla, i lägret. Av Fagot får Rawet veta sanningen om varför just de överlevde - att det var en högt uppsatt tysk tjänsteman i gettot i Lódz som räddade dem. Tjänstemannen, vars namn var Franz Seiffert, lyckades rädda ytterligare 600 judar innan kriget var över. I reportaget speglas också Tobias Rawets besök i svenska skolklasser där han berättar om sina minnen. SVT:s reporter Thomas Lundström och fotografen Pelle Wickman har följt Tobias Rawet under en längre tid.

  



Jag gillar inte historia så värst mkt. Men det enda jag var så otroligt intresserad, nyfiken och "förtjust" i var just förintelsen. Jag kan verkligen inte förstå hur vissa msk kan säga "förintelsen har aldrig inträffat"!? WHAT!? Serriöst, finns det verkligen folk som är så j-vla dumma i huvudet och tror att man skulle gå omkring och hitta på? Och alla kort, filminspelningar, baracker och förintelseläger..är allt det bara på låtsas? I scen satt? Jag tycker verkligen synd om dom hjärntvättade människorna. Jag blir lika rörd och förbryllad för varje gång jag hör historier om den där fruktansvärda hädelsen.  Jag kmr nog aldrig att sluta bli överraskad.

 



Och nasizter har ingen j-vla aning vad det är dom "hatar". Vad dom s.k. "står för". Om det är några dom verkligen borde hata så är det inga andra än dem själva. Att dom säger att invadrare bara kommer hit och tar våra jobb eller lever på socialen? Så jäkla mkt bullshit! Vad fassiken gör inte vi svenskar!? Hälften av oss lever ju för fassiken på socialen och sjukskriver sig innan dom ens har börjat jobba. Så det har ingenting med den så kallade "rasen" att göra. Utan personen i frågan. Spelar ingen roll vilken färg på huden/religion man har, vi är alla av samma skrot och korn.



Puss /A

Kommentarer
Postat av: linn

jag är roooooolig :D visst???!

2009-01-28 @ 16:10:08
URL: http://linnorlin.blogg.se/
Postat av: linn

haha! tack

2009-01-29 @ 15:21:19
URL: http://linnorlin.blogg.se/
Postat av: linn

men jag vet! :P updt. din blogg oh säg att kag kmr!!

2009-01-30 @ 17:41:41
URL: http://linnorlin.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0