Söndag

Freja vaknade vid 4 för mat och blöjbyte och vi somnade om rätt snabbt för att sedan vakna och äta + blöjbyte vid 8 igen, men vi somnade om lika snabbt. Vaknade bredvid en super glad bebis som skrek och jollrade av lycka vid ca 10. Hon var super glad och log hela tiden å sparkade å viftade med händer och fötter. Min lilla solstråle. Inget slår av att börja dagen med en glad bebis! Inget! Man blir som lugn och harmonisk och ser bara fram emot att tillbringa hela långa dagen med denna lilla rosenknopp. Och det är bara ÄNNU gulligare att se hennes lilla tand när hon öppnar munnen å ler. Det är tom gulligt när hon är superlessen och skriker ^^
 
För er som inte vet så föddes Freja med två framtänder i nedrekäken. Ena var helt utvuxen men missfärgad och satt väldigt löst pgr att den legat så länge i fostervattnet, misstänkte dom. Medans den andra bara syntes en liten bit. Den stora tanden for vi ialf och ryckte bort så att den ej skulle lossna själv och hon skulle råka svälja den. Men den andra sitter kvar å den växer och gror. Hon har ännu bara lyckats bita mig 2 ggr i bröstvårtan - första gången riktigt hårt, gjorde väldigt ont(!!), och andra gången bara "naffsat" till eller hur man nu ska förklara. Det är tydligen lika ovanligt som vanligt att bebisar föds med tänder. Det kallas kejsartand tror jag. Det är troligast hennes mjölktänder som vuxit ovanför käkbenet istl för under (tänder ska växa under käkbenet för att sedan brytas upp ur käkbenet) och tanden som ryktes bort kommer inte komma upp igen förrens hennes riktiga tänder börjar växa. Så hon kmr troligtvis att få en glugg där eller att tänderna växer ihop eller att det blir glesbyggd.. Jaaa, den som väntar får se :P
 
Just nu väntar jag på att hon ska vakna så vi kan gå över till Linn och Robert som ska bjuda mig på mat :) Men den här ungen verkar inte vilja vakna! Har sovit sedan ca 14.30. Det blir ialf älgstek i gryta och potatis till middag - mums! Igår så gjorde jag älggryta med grytbitar med morätter, kantareller och annat gott i å sen potatis. Så jag får lyxmiddag 2 dgr jag.
 

Mina fina!
Puss /A

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0