5 minuters metoden

Om den så kallade 5 min metoden.

"Spädbarn är mer känslostyrda än förnuftstyrda. De kan inte förstå varför dess skrik på hjälp ignoreras. Om du struntar i gråten finns det risk att barnet kommer att känna sig övergivet även om dina intentioner är de bästa. Det stämmer att spädbarns vars skrik ignoreras förmodligen kommer att somna om, men orsaken till problemet kommer att kvarstå. Den underliggande stressen kommer att finnas kvar om de inte behandlar barnet kärleksfullt och tröstar eller ammar den lilla till sömns igen. Spädbarn är människor, men extremt hjälplösa, sårbara och beroende människor. Ditt barn räknar med att du ska ta hand om de och älska de. När barnet skriker signalerar det till dig, på de enda sätt de kan, att de behöver dig. Du vet hur det känns att skrika på hjälp eller av skräck. Det är fasansfullt. Det är inte annorlunda för ett spädbarn. När barnet skriker oavsett anledning, påverkas hela kroppen. Blodtrycket stiger, musklerna spänns och stresshormonerna flödar. Barn som måste använda skrik metoden verkar ibland sova djupt när de tillslut somnar. Det beror på att spädbarn ofta faller i djupsömn efter att de genomgått ett trauma. Denna djupa sömn ska inte ses som ett bevis för skrik metodens effektivitet utan snarare som ett tecken på en av metodens många brister. Förut, innan folk visste mer om skrikmetoden så använde sig många av den".

Idag vet vi mer och forskarna rekommenderar den inte!

Jag kommer aldrig att använda mig utav den, inte efter vad jag läst om hittills ialf. Men jag känner också att dom gånger Freja har skrikigt så mycket, är otröstlig och man får inte henne lugn och man känner att man nästan går åt.. Då har jag faktiskt lagt ner henne en stund, gått iväg och andats ngr djupa andetag sedan gått in och försökt lugna ner henne igen. Hellre det än att man kanske får en knäpp å skakar henne för mycket, eller råka ta i för hårt så man gör illa henne. Men jag har haft tur att hon bara har varit helt otröstlig ngr få få gånger. Men som sagt, inget lämna henne, gå ut och låta henne skrika alldeles ensam och hoppas på att hon ska somna.. För när man läser det där.. ja då förstår man lite mer.


Kommentarer
Postat av: M

Ja precis Anna, den där metoden har jag aldrig förstått meningen med!! Det förstår ju vem som helst att om barnet skriker så är det ju något som inte är bra. Hur ska det annars kunna visa att något är fel..

Svar: Jaa huvva! Nä min lilla bebis får då bli lugn i min famn :)
Anna

2013-01-11 @ 07:52:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0